خبرگزاری ایبنا: راهنمای نوجوانان برای شناخت هوش‌های چندگانه

خبرگزاری ایبنا: راهنمای نوجوانان برای شناخت هوش‌های چندگانه

کتاب «تو از آنچه فکر می‌کنی باهوش‌تری» به روایت خبرگزاری کتاب ایران

«تو از آنچه فکر می‌کنی باهوش‌تری!» نام کتابی است که به تازگی توسط انتشارات هوش ناب راهی بازار نشر شده است. این کتاب راهنمای نوجوانان برای شناخت هوش‌های چندگانه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «تو از آنچه فکر می‌کنی باهوش‌تری!» نام کتابی است که به تازگی از سوی انتشارات هوش ناب راهی بازار نشر شده است. این کتاب به معرفی هوش‌های چندگانه می‌پردازد و با زبانی ساده و شیرین، نظریه هوش‌های چندگانه «هاوارد گاردنر» را برای خوانندگان توضیح می‌دهد. مخاطب اصلی این کتاب نوجوانان دوازده سال و بالاتر هستند، با این حال کتاب برای پدر و مادرها، معلم‌ها و سایر علاقه‌مندان موضوعات روان‌شناسی و خودشناسی نیز جالب و مفید است.

«توماس آرمسترانگ» نویسنده کتاب از چهره‌های شناخته شده در سطح بین‌المللی در زمینه یادگیری و آموزش است و تاکنون ۱۹ کتاب پرفروش در باب مباحث آموزشی و توسعه انسانی نوشته و برنده جوایز متعددی شده است. آرمسترانگ تصمیم گرفته است بیش از چهل و پنج سال سابقه کار و پژوهش خود در زمینه آموزش و یادگیری را به‌ویژه با تکیه بر نظریه هوش‌های چندگانه گاردنر، مستقیماً با نوجوانان در میان بگذارد.

نویسنده در مقدمه توضیح می‌دهد که نوجوانان می‌توانند با مطالعه این کتاب، نه‌تنها شناخت بهتری از خود به دست آورند بلکه با آشنایی با انواع هوش‌ها و استعدادهایی که در وجودشان نهفته است، به رشد خود کمک کنند. به قول آرمسترانگ شناخت هرچه بیشتر با هوش‌های چندگانه به توسعه روابط اجتماعی با سایر انسان‌ها نیز می‌انجامد؛ زیرا کمک می‌کند تفاوت‌های فردی و تنوع جامعه انسانی را به رسمیت بشناسیم و نخواهیم همه را در قالب‌های از پیش‌تعیین‌شده و یک‌شکل قرار دهیم.

در تعاریف سنتی از هوش، خصوصاً آنچه در آزمون‌های استاندارد هوش سنجیده و رتبه‌بندی می‌شود، بیشتر مبتنی بر توانایی هوش ریاضی- منطقی و هوش کلامی است. حال آنکه گاردنر معتقد است انسان‌ها دست‌کم نُه زمینه هوشی متفاوت دارند که هیچ کدام بر دیگری برتری ندارد. هوش کلامی، هوش تصویری، هوش موسیقایی، هوش طبیعی، هوش درون‌فردی، هوش بینِ فردی، هوش حرکتی، هوش ریاضی- منطقی و در نهایت هوش وجودی (هستی‌شناسانه)، گستره وسیعی از توانایی‌های انسان را بازنمایی می‌کنند و نشان می‌دهند نه‌تنها هوش و استعداد انسان‌ها با هم متفاوت است بلکه روش‌های یادگیری و آموزش آن‌ها نیز بسته به اینکه در کدام جنبه‌های هوش قوی‌تر باشند با هم فرق دارد.

این کتاب در نُه فصل که هر کدام به معرفی یکی از هوش‌های چندگانه اختصاص یافته، علاوه بر معرفی کلی، شامل راهکارهایی است که به تقویت نقاط قوت و بهبود نقاط ضعف افراد در زمینه جنبه‌های مختلف هوش کمک می‌کند. همچنین در آغاز هر فصل یک خودآزمایی برای سنجش میزان توانایی فرد در هوش مربوطه قرار دارد و در هر فصل نیز نکات و مطالب جالبی در مورد هر یک از هوش‌ها در قالب کادرهای «می‌دونستی که؟» وجود دارد.

این کتاب با ترجمه نوگل روحانی در ۲۰۸ صفحه مصور و رنگی و در هزار نسخه از سوی انتشارات هوش ناب در تابستان ۱۴۰۱ منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری ایبنا: راهنمای نوجوانان برای شناخت هوش‌های چندگانه