توصیه‌ای برای تقویت مهارت‌های حرکتی و اجتماعی کودک

توصیه‌ای برای تقویت مهارت‌های حرکتی و اجتماعی کودک

پیشنهادی برای این روزهای تعطیلی و اوقات فراغت

سال‌های اولیه زندگی (تا پنج سالگی) اصلی‌ترین دوران رشد در زندگی کودک هستند زیرا حداکثر رشد مغز در سال‌های نخست اتفاق می‌افتد، از این رو، متخصصان تأکید دارند تا شرایطی انگیزشی برای آنان فراهم شود که بتوانند به حداکثر پتانسیل ژنتیکی خود برسند و رشد فیزیکی و عاطفی آنها تحت تاثیر قرار گیرد.

کودک برای انجام وظایف خود به طور مستقل، رشد شناختی، گفتاری و حسی، تقویت اعتماد به نفس و استقلال، دستیابی به نقاط عطف رشد و حتی جلوگیری از تأخیرهای حرکتی اولیه و شرایطی که می‌تواند رشد فرد را مختل کند به مهارت‌های حرکتی نیاز دارد. والدین باید روی مهارت‌های حرکتی کار کنند.

به گفته کارشناسان، کار با خاک رس محبوب‌ترین، خلاقانه‌ترین، ایمن‌ترین و لذت‌بخش‌ترین بازی است که فواید رشدی و حسی متعددی برای کودکان به ارمغان می‌آورد. در حالیکه فرآیند کار با خاک رس و گِل با رشد مهارت‌های حرکتی، شناختی و مهارت‌های اجتماعی-عاطفی (در بازی گروهی) مرتبط است، مزایای مستقیم ساخت کاردستی با گِل به مهارت‌های زبانی نیز کمک می‌کند که کمتر در مورد آن صحبت شده است.

کارشناسان بر این باورند کار با خاک رس ارتباط را از طریق بازی تقویت می‌کند. زمانی‌که با خمیر و گِل بازی می‌کنید، به کودک خود کمک کنید تا ایده‌های خود را از طریق خلاقیت‌هایش بیان کند. با این کار شرایطی برای کودک فراهم می‌شود تا داستان و روایت خود را با دیگران به اشتراک بگذارد. بازی کردن با خمیر و صحبت کردن در مورد آنچه می‌سازند به کودک کمک می‌کند تا مهارت‌های ارتباطی را تمرین و کلمات جدیدی به کار گرفته و دایره لغات خود را گسترش دهد.

کارشناسان به والدین توصیه می‌کنند برای رشد مهارت‌های حرکتی، اجتماعی و ارتباطی کودک و آماده ساختن او برای حضور در مدرسه وقت بگذارند و کار با خاک و گِل را در برنامه فرزند خود بگنجانند. معلمان نیز باید در کلاس درس از بازی با خمیر و گِل بهره برده تا به بچه‌ها کمک کنند رنگ‌ها، اشکال و حروف الفبا را کشف و یادگیری را سرگرم کننده کنند.

 

منبع: آی هوش: توصیه‌ای برای تقویت مهارتهای حرکتی و اجتماعی کودک