در حالت ایستاده بهتر فکر می‌کنیم

در حالت ایستاده بهتر فکر می‌کنیم

تاثیرات استفاده از میز و نیمکت‌های ایستاده

تحقیقی که در مجله بین‌المللی توسعه بهداشت و آموزش توسط مرکز علمی آموزشی بهداشت تگزاس در آمریکا منتشر شده است نشان می‌دهد استفاده از میز و نیمکت‌های ایستاده کمک زیادی به فعالیت دانش‌آموز در کلاس درس و همین‌طور پیشرفت تحصیلی آنها می‌کند. دکتر مارک بندن۳ استادیار دانشگاه تگزاس و از دست‌اندکاران این تحقیق در این‌باره توضیح می‌دهد که استفاده از میز و نیمکت‌هایی که قابلیت نوشتن و کار را به صورت ایستاده برای دانش آموزان فراهم می‌کنند، به طور چشمگیری موثرتر از نیمکت‌های سنتی (نشسته) هستند.

تحقیقات پروفسور بندن نشان می‌دهد که میز و نیمکت‌های ایستاده، تاثیر زیادی نیز بر کاهش چاقی و اضافه وزن در کودکان دارند به طوری‌که استفاده از این میز و نیمکت‌های ایستاده حدود ۱۵% بیش از حالت معمولی (صندلی‌های نشسته) موجب سوخت کالری می‌شوند و در دراز مدت وزن را کنترل می‌کنند. این تفاوت در میزان مصرف کالری در بدن کودکان چاق حتی بیشتر و به میزان ۲۵% بیش از استفاده از صندلی‌های سنتی و نشسته است. میز و نیمکت‌های ایستاده نه‌تنها در کنترل وزن دانش‌آموزان موثر هستند بلکه تا حد زیادی از فشار بر ستون فقرات کودکان نیز که در صورت نشسته بر آنها وارد می‌شود می‌کاهد و به‌طور کلی گزینه مناسب‌تر و سالم‌تری برای استفاده طولانی مدت است.

اما پژوهش جدیدی که پروفسور بندن منتشر نموده است از این هم فراتر رفته و بر نقش میز و نیمکت‌های ایستاده بر فعالیت کلاسی و توانایی فکر کردن و یادگیری دانش‌آموزان متمرکز شده است. نتایج پژوهش بر ۳۰۰ نفر از دانش‌آمزوان کلاس سوم و چهارم ابتدایی، نشان می‌دهد که استفاده از میز و نیمکت‌های ایستاده، حدود ۱۲% میزان درگیری دانش‌آموزان را در فعالیت‌های آموزشی افزایش می‌دهد و خستگی و کلافگی را در آن‌ها کمتر می‌کند. تمام این موارد روی هم منجر به افزایش بیش از ۷ دقیقه به زمان مفید آموزش در کلاس درس می‌شود که می‌تواند راندمان کار آموزشی را بسیار بالاتر از حالت موجود ببرد. زیرا در حالت نشسته، دانش‌آموزان به علت وارد شدن فشار بر ستون مهره‌ها و عدم امکان تحرک، زودتر دچار خستگی و کلافگی شده و با کوچکترین حرکت فرد بغل دستی خود دچار حواسپرتی می‌شوند. اما تحقیقات نشان می‌دهد زمانی که از صندلی‌های ایستاده استفاده می‌شود، دانش‌آموزان امکان حرکت آزادانه‌تری را نسبت به حالت نشسته پیدا می‌کنند که می‌تواند تمرکز آنها را بر فعالیت‌های آموزشی درس افزایش داده و در کل میزان یادگیری آنها را بالاتر ببرد.

دکتر بندن در این باره می‌گوید با استفاده از میز و نیمکت‌ها ایستاده با یک تیر دو نشان می‌زنیم اول مشکل چاقی و اضافه وزن کودکان را کنترل می‌کنیم و دوم، فعالیت آموزشی و موفقیت تحصیلی آنها را در کلاس‌های درس افزایش می‌دهیم زیرا که ثابت شده است ما در حالت ایستاده بهتر فکر می‌کنیم.

 

منبع: آی هوش: در حالت ایستاده بهتر فکر می‌کنیم