روز ملی کودک ۱۴۰۰: حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی

روز ملی کودک ۱۴۰۰: حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی

به مناسبت هفته ملی کودک ۱۴۰۰

ابوالقاسم سلیمانی، مدیرکل روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل کانون در گفتگو با ایسنا:

ویژه‌برنامه‌های «روز جهانی» و «هفته ملی کودک» در سال ۱۴۰۰ با شعار «حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی» در سراسر کشور برگزار می‌شود.

پس از بررسی شعارهای پیشنهادی «هفته ملی کودک» از سوی سازمان‌های فعال در حوزه کودکان و نوجوانان، این شعار برای برنامه‌های «روز جهانی و هفته ملی کودک» انتخاب شد. ویژه‌برنامه‌های هفته ملی کودک طی روزهای ۱۶ تا ۲۲ مهر ۱۴۰۰ در سراسر کشور به‌صورت مجازی و حضوری اجرا خواهد شد.

شادیِ‌، نشاط و بازی از جمله نکته‌های مهمی است که این رویداد بر آن تاکید دارد و با این نگاه است که برگزاری ویژه‌برنامه‌هایی متنوع با اهداف این رویداد تعریف شده و فراهم‌آوردن زمینه‌هایی برای ایجای فضای شاد و بانشاط بخشی از رویکردهای اصلی این برنامه فرهنگی خواهد بود.

در این هفته تمام استان‌های کشور با همراهی نهادها و سازمان‌های مختلف برنامه‌های متنوعی را برای کودکان و آگاهی‌بخشی درباره مسائل و نیازهای کودکان تدارک دیده‌اند. البته با توجه به شیوع گسترده بیماری کرونا در کشور، بیشتر برنامه‌های این هفته به‌صورت مجازی برگزار خواهد شد.

تاریخ‌هایی متفاوت برای روز کودک در جهان
روز جهانی کودک، ۲۰ نوامبر (۲۹ آبان‌ماه) است اما هر کشوری یک روز خاص را به عنوان روز کودک نامگذاری کرده و جشن می‌گیرد. این روز در ایران هر ساله ۱۶ مهرماه (۸ نوامبر) برگزار می‌شود و برای این مناسبت یک هفته را به عنوان هفته ملی به کودکان اختصاص داده‌اند.

روز کودک برای اولین بار توسط دکتر چارلز لئونارد، کشیش کلیسایی در ایالت ماساچوست آمریکا نامگذاری و برگزار شد. لئونارد در این روز خدمات ویژه‌ای برای کودکان در نظر گرفت و آن را (Rose Day) نامید که بعدها به نام «روز گل یکشنبه» و سپس «روز کودک» شناخته شد.

جالب است که کشور ترکیه این روز را برای اولین بار به صورت رسمی در سال ۱۹۲۹ تعطیل ملی اعلام کرد و آن را در سراسر کشور جشن گرفتند. با این وجود تصمیم گرفته شد، اعلامیه رسمی برای تعیین روزی با عنوان کودک ایجاد شود به همین دلیل آتاتورک با اعلام بیانیه‌ای این روز را در سال ۱۹۳۱ به عنوان روز ملی اعلام کرد.

روز جهانی کودک در حدود ۵۰ کشور جهان در تاریخ اول ژوئن جشن گرفته می‌شود اما این روز از سوی یونیسف ۲۰ نوامبر تعیین شده است. این روز در برخی از کشورها از جمله نیوزلند در اولین یکشنبه ماه مارچ ، تایوان و هنگ گنگ چهارم آوریل، بنگلادش ۱۷ مارچ، فلسطین پنجم آوریل، ترکیه ۲۳ آوریل،  کره جنوبی و ژاپن پنجم مِی، اسپانیا و انگلیس دومین یکشنبه ماه مِی برگزار می‌شود.

روزی برای کودک برای اولین بار نیز توسط بریتانیا در سال ۱۹۵۴ مطرح شد و پس از آن کشورهای دیگر تشویق شدند تا روزی را به کودکان اختصاص دهند تا در درجه اول تبادلات دو طرفه و درک بین کودکان را افزایش دهند و در درجه دوم فعالیت‌هایی را برای بهره‌مند کردن و ارتقاء رفاه کودکان در سراسر جهان ترتیب دهند.

بر اساس مصوبه‌ی جهانی سازمان ملل، کشورهای مختلف یک روز را به نام کودک انتخاب کرده و همه‌ساله آن روز را با هدف توجه دادن جامعه به مسایل کودک جشن می‌گیرند.

در ایران نیز جلسه‌ای با حضور نمایندگان وزارت آموزش و پرورش، سازمان بهزیستی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و برخی دیگر از نهادها تشکیل شد که در نهایت ابتدا منجر به انتخاب روز ۹ اکتبر به عنوان روز جهانی کودک می‌شود که در ادامه این تاریخ، به ۸ اکتبر برابر با ۱۶ مهرماه تغییر می‌کند.

تصمیم این گروه به دفتر یونیسف در ایران اطلاع و به عنوان روز جهانی کودک در ایران به رسمیت شناخته می‌شود. در ادامه نیز شورای فرهنگ عمومی این روز را تصویب  می‌کند که به تقویم رسمی کشور اضافه می‌شود.

مصوبه‌ی شورای فرهنگی عمومی نیز در تاریخ ۳۰ تیر ۱۳۷۶ و در جلسه‌ی ۴۰۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب این شورا رسید. بعد از برگزاری جلسه‌هایی، مسوولیت دبیرخانه این ستاد از سال ۱۳۹۳ به عهده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سپرده می‌شود.

ویژه‌ برنامه‌های هفته‌ی ملی کودک از ۱۴ تا ۲۰ مهرماه در تهران به میزبانی مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان ‌و نوجوانان و سراسر کشور در مراکز فرهنگی هنری برگزار می‌شود.

منبع: آی‌هوش