ماکی کاجی، پدرخوانده سودوکو درگذشت

ماکی کاجی، پدرخوانده سودوکو درگذشت

درگذشت پدرخوانده سودوکو و از هم بنیانگذاران نیکولی

«ماکی کاجی» (Maki Kaji) که به عنوان پدرخوانده بازی معروف به «جدول سودوکو» شناخته می‌شود، در سن ۶۹ سالگی بر اثر ابتلا به سرطان مجرای صفراوی درگذشت. بر اساس گزارش اولیه نیویورک تایمز، ماکی کاجی که یک بازی با اعداد را به یکی از معروف‌ترین پازل‌های ریاضی دنیا تبدیل کرد، در محل اقامت خود در توکیو در سن ۶۹ سالگی درگذشت. ماکی کاجی به عنوان پدرخوانده بازی سودوکو شناخته می‌شود و هم‌بنیانگذار شرکت تولیدکننده پازل‌های ریاضی و بازی‌های فکری موسوم به نیکولی بوده است. بر اساس بیانیه این شرکت، علت مرگ ماکی کاجی، ابتلای وی به سرطان مجرای صفراوی بوده است.

کاجی در سال ۲۰۰۸ در یک سخنرانی گفت که در سال ۱۹۸۴ عاشق یک بازی به نام «جاگذاری اعداد» (Number Place) شده است. وی بعداً نام جدیدی به آن داد که دنیا را تسخیر کرد؛ «سودوکو». کاجی در این سخنرانی گفت: من می‌خواستم یک نام ژاپنی برای این بازی بسازم. من این نام [سودوکو] را طی حدود ۲۵ ثانیه ساختم. وی دلیل این سرعت عمل در نام‌گذاری را عجله برای رسیدن به یک مسابقه اسب دوانی عنوان کرد و انتظار نداشت که این نام روی این بازی باقی بماند، به خصوص اینکه سودوکو در زبان ژاپنی معمولا به «اعداد اول» ترجمه می‌شود.

سپس کاجی، شرکتی را با دوستان دوران کودکی خود تأسیس کرد که بعداً به نیکولی تبدیل شد که ادعا می‌شود یکی از بهترین ناشران جهانی کتاب‌ها و مجلات معمایی است. این شرکت نقش مهمی در به شهرت رساندن سودوکو در اواسط دهه ۲۰۰۰ ایفا کرد و اولین مجله معمای ژاپن شد.

لازم به ذکر است که کاجی یا شرکت نیکولی، بازی جدول سودوکو را اختراع نکرده‌اند، بلکه در میان همه نامزدهایی که برای اختراع سودوکو مطرح هستند، این بازی احتمالا توسط یک آمریکایی یا «لئونارد اویلر» ریاضیدان سوئیسی قرن ۱۸ میلادی اختراع شده است.

نقش کاجی و شرکتش در واقع نام‌گذاری و ترویج سودوکو و دیگر معماهای ریاضی در سطح جهان بوده است. کاجی در سال ۲۰۰۷ گفته بود: من می‌خواهم نیکولی را به منبع جهان برای بازی‌های معمایی تبدیل کنم. ما معماهای بسیار بیشتری داریم که مشابه سودوکو است.

شرکت نیکولی تخمین می‌زند که ۲۰۰ میلیون نفر در ۱۰۰ کشور جهان سودوکو حل کرده‌اند. حتی یک رویداد و مسابقات سالیانه قهرمانی جهان برای آن برگزار می‌شود.

گفتنی است که در پی وقوع یک زلزله در شمال ژاپن، یک مرد مسن که در خانه‌های موقت زندگی می‌کرد در سال ۲۰۱۷ به کاجی نامه نوشت تا بگوید معماهای او بسیار سخت است. بنابراین این شرکت نیکولی معماهای ساده‌تری برای کودکان و سالمندان ایجاد کرد تا از آن لذت ببرند.

کاجی در تاریخ ۸ اکتبر ۱۹۵۱ در شهر ساپورو در ژاپن متولد شد. پدرش مهندس یک شرکت مخابراتی بود و مادرش در یک مغازه کیمونو فروشی (لباس سنتی ژاپنی) کار می‌کرد. او از دبیرستان شاکوجی در توکیو فارغ التحصیل شد، اما تحصیلات عالی خود را در دانشگاه کیو (Keio) به پایان نرساند و ترک تحصیل کرد. او دو دختر داشت که اکنون با مادر خود زندگی می‌کنند.

متخصصان معماهای ریاضی و بازی‌های فکری او را در دنیای بازی‌های فکری با عنوان «الهام‌بخش» توصیف کرده‌اند. افرادی مانند کاجی و بازی‌هایی که آنها به جهان ارائه می‌دهند، بیش از یک چالش سرگرم کننده است. آنها می‌توانند در تقویت مهارت‌های ما در شرایط نامطلوب، مفید واقع شوند.

 

منبع: آی هوش