چگونه استرس را از کودکان دور کنیم؟

چگونه استرس را از کودکان دور کنیم؟

مقابله با استرس‌های احتمالی کودکان

کودکان را کنار خود بنشانید.
اگر شما از جمله افراد گرفتاری هستید که به خاطر مسائل شغلی فرصت کمی برای وقت‌گذرانی با خانواده و فرزندانتان دارید، از هر فرصتی برای نشستن و گفتگو با فرزندتان استفاده کنید. قبل یا بعد از شام، وقتی کودکان به رخت خواب می‌روند، یا هر فرصت دیگری بهترین زمان برای همراهی و هم‌صحبتی با کودکان است. مراقب باشید کودکان باید حس کنند در مرکز توجه شما قرار دارند بنابراین مناسب نیست هنگام صحبت با کودکان به تلویزیون یا صفحه گوشی هوشمند خود خیره باشید و وانمود کنید حواستان به کودک است. شش دانگ حواستان را به کودکان بدهید و از آنها در مورد اینکه روزشان را چگونه گذراندند، در مدرسه چه کردند، نام دوستانشان چیست و چه برنامه‌ای برای فردا دارند بپرسید.

زندگی را برای کودکان ساده تر کنید.
یکی از منابع بزرگ استرس در دوران کودکی سنگینی برنامه روزانه آنها است. کودکانی که مشق شب زیادی دارند، به کلاس‌های فوق برنامه متعددی می‌روند، با دیگر کودکان فامیل یا همسایگان مقایسه می‌شوند و جو خانوادگی متشنج همراه با بگومگوی والدین دارند، استرس بسیار بیشتری را تحمل می‌کنند. برای رفع این مسائل با کودکان صحبت کنید هر از چندی از آنها بپرسید آیا چیز ناخوشایندی در دنیا هست که شما بتوانید برایشان عوض یا رفع کنید؟ گاهی ممکن است پاسخ‌شان این باشد که دیگر به کلاس زبان نروند یا مشق فردا را ننویسند. حتی اگر با چنین پاسخ‌هایی هم رو به رو شدید خودتان را نبازید. معمولا کودکان به تخلیه روانی نیاز دارند وقتی از مشکلاتشان صحبت می کنند بهتر می‌توانند آنها را تحمل کنند.

مراقب تغییر رفتار کودکان باشید.
همیشه مراقب رفتار و خلقیات فرزندتان باشید اگر تغییر محسوس و ادامه‌داری را متوجه شدید آن را جدی بگیرید مثلا ممکن است فرزندتان مدتی است که شروع به جویدن ناخن خود کرده یا گاهی شب‌ها بی‌دلیل گریه می‌کند، ممکن است از برخی چیزها یا افراد وحشت کند، همه اینها ممکن است علامت بروز یک مشکل یا یک حادثه دردناک ناخوشایند برای او بوده باشد. تغییرات رفتاری را جدی بگیرید و با محبت از او در مورد تجربه ناخوشایندی که داشته سوال کنید و هرگز حمایت خود را از کودک دریغ نکنید.

ممکن است کودکان خسته باشند.
درست است که کودکان سرشار از انرژی هستند اما مراقب باشید برخی اوقات شیطنت‌ها و جست و خیزهای آنان نه از سر سرخوشی بلکه از سر خستگی است. خستگی در کودکان نمودهای متفاوتی دارد از بدخلقی و بی‌حوصلگی، تا کج‌خلقی و بیش‌فعالی. مراقب میزان کار و فعالیت کودک در طول روز باشید اگر کودک مثلا شب پیش رو به اندازه کافی نخوابیده، فعالیت بدنی زیادی داشته، یا مشق شب سنگینی را از سر گذرانده ممکن است بیش از آنچه تصور کنید خسته باشد. از او بپرسید که آیا احساس خستگی می‌کند یا نه و برای کمک به او برای خواب رفتن یا استراحت میان برنامه اقدام کنید.

 

منبع: آی هوش: چگونه استرس را از کودکان دور کنیم؟