چطور به فرزندان خود انگیزه درس خواندن بدهیم؟

چطور به فرزندان خود انگیزه درس خواندن بدهیم؟

خدیجه نقوی‌شاهکوه، رئیس مراکز مشاوره آموزش و پرورش استان گلستان در گفت‌وگو با ایسنا:

«چگونه می‌توانم فرزند یا دانش‌آموزم را برای خوب درس خواندن و یادگیری هرچه بهتر ترغیب کنم؟» این سوالی است که والدین و معلمان به طور مرتب با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

چگونه نوجوانان را به درس خواندن تشویق کنیم؟ احتمالاً شما هم مثل بسیاری دیگر از والدین که این مطلب را مطالعه می‌کنید، با مشکل درس نخواندن فرزندتان روبرو هستید. بسیاری از پدرها و مادرها با وجود آنکه محیط و شرایط مناسبی را برای فرزند خود فراهم می‌کنند اما از تنبلی و درس نخواندن نوجوانشان شاکی هستند و بیان می‌کنند که تشویق به درس خواندن به روش‌های مختلف نیز تاثیری ندارد.

اما تشویق نوجوانان به درس راه و روش هایی دارد که بیشتر والدین این روش‌ها را به درستی به کار نمی‌برند و در نهایت نتیجه برعکس می‌گیرند. به همین منظور با «خدیجه نقوی شاهکوه» رئیس مراکز مشاوره آموزش و پرورش استان گلستان گفت‌وگو کرده و در ادامه راهکار درست برای مقابله با این مشکل را  از زبان کارشناس مربوطه آمده است:

دانش آموزان باید استعدادهای خود را بشناسند
دانش‌آموزان قبل از هر چیز باید به خودآگاهی رسیده و توانایی‌ها و استعدادهای درونی خود را بشناسند. برنامه‌ریزی درست برای رسیدن به هدف بسیار اهمیت دارد. برای رسیدن به موفقیت، فرزندان ما باید ابتدا استعدادهای خود را بشناسند و بر اساس توان و استعداد خود هدف آینده خود را ترسیم و برای دستیابی به هدف نهایی برنامه‌ریزی کنند.

والدین از خدمات مشاوره ای آموزش و پرورش کمک بگیرند
پدران و مادران بیشترین شناخت را از فرزندان خود دارند. مادران هر زمانی که به نقاط ضعف و قدرت فرزندان خود پی بردند حتماً از خدمات راهنمای مشاوره استفاده کنند تا با کمک مشاوران به شناخت دقیق‌تری از فرزند خود برسد.

هدف و برنامه‌ریزی دو عامل مهم افزایش انگیزه تحصیلی در دانش‌آموزان است. تا زمانی که دانش‌آموزان هدفی برای درس خواندن نداشته باشند، انگیزه‌ای نیز نخواهند داشت بنابراین ما باید به فرزندان خود کمک کنیم تا آینده ترجیحی خود و نقشی که قرار است در اجتماع داشته باشند را در ذهن ترسیم کنند تا انگیزه آنها از تحصیل کردن بیشتر شود.

آینده واقعی را برای دانش‌آموزان خود ترسیم کنید
گفتمان در بین اعضای خانواده و به اشتراک گذاشتن نظرات یک عامل مهم افزایش انگیزه در دانش‌آموزان است. زمانی که والدین با برشمردن توانایی‌های فرزند خود آینده واقعی را برای او ترسیم کرده و به طور مثال به او می‌گویند «تو به دلیل توانایی که در کشیدن نقاشی داری، هنرمند خوبی می‌شوی» انگیزه دانش‌آموز را بالا می‌برند.

والدین بهترین و مهمترین الگو برای دانش‌آموزان هستند. وقتی پدرها و مادرها در خانواده اهل مطالعه و برنامه‌ریزی باشند، فرزندان نیز با الگوبرداری از آنها در این راه قدم برمی‌دارند و اگر نمی‌دانند چطور باید به فرزندان خود انگیزه بدهند حتماً از خدمات راهنمای مشاوره بهره بگیرند.

والدین نقش الگودی خود را پررنگ‌تر کنند
والدین موفق باید نقش الگودهی خود را پررنگتر کنند. پدران و مادران دلیل موفقیت‌ها و شکست فرزندان را برای آنها توضیح داده و با دادن بازخوردهای درست، در کنار راهنمایی کردن فرزندان خود، در آنها ایجاد انگیزه کنند.

از مقایسه کردن دانش‌آموزان با هم به شدت پرهیز کنید
فرزندان ما کاملاً متفاوت خلق شده و هر دانش‌آموز استعدادها و توانایی‌های منحصر به خودش را دارد. بنابراین والدین باید از مقایسه کردن دانش‌آموزان با هم به شدت پرهیز کرده و هر فرد را با خودش مقایسه کنند، زیرا با مقایسه کردن باعث احساس خشم و نفرت در کودکان شده و سلامت روان آنها را به خطر می‌اندازد.

 

منبع: آی‌هوش: چطور به فرزندان خود انگیزه درس خواندن بدهیم؟