نشانه‌ای از ضریب بالای هوش سیال

نشانه‌ای از ضریب بالای هوش سیال

توانایی ذخیره اقلام بیشتر در حافظه کوتاه‌مدت با ضریب هوشی سیال مرتبط است.

نتایج تحقیقات روان‌شناختی نشان می‌دهد که توانایی ذخیره اقلام بیشتر در حافظه کوتاه‌مدت نشان دهنده ضریب هوشی سیال بالاتر است. به نقل از سایکولوژی، در حالی که ممکن است محدودیتی برای حافظه بلند مدت وجود نداشته باشد اما حافظه کوتاه مدت بسیار کوچکتر است.

میانگین تعداد مواردی که افراد می‌توانند در حافظه کوتاه‌مدت خود ذخیره کنند اعم از کلمات، اعداد یا هر چیز دیگری چهار است همچنین حافظه کوتاه مدت فقط بین ۱۵ تا ۳۰ ثانیه دوام می‌آورد. توانایی ذخیره بیش از این، نشان دهنده ضریب هوشی بالاتر از حد متوسط است با این حال، توانایی ذخیره این موارد به وضوح به هوش مرتبط نیست.

دکتر کیسوکه فوکودا، محقق ارشد این تحقیق گفت: واضح بودن، به این بستگی دارد که یک فرد چقدر می‌تواند تغییرات کوچک را تشخیص دهد به عبارت دیگر، ضریب هوشی بالا به کمیت اقلامی که فرد می‌تواند در حافظه کوتاه‌مدت ذخیره کند، مرتبط است نه کیفیت.

برای این مطالعه، ۷۹ نفر هوش سیال خود را مورد آزمایش قرار دادند؛ هوش سیال به سرعت کار مغز اشاره دارد. مانند قدرت خام یک موتور یا سرعتی است که رایانه می‌تواند اطلاعات را پردازش کند.

«هوش سیال شامل توانایی تفکر، استدلال ذهنی و حل مسئله است که کاملا مستقل از یادگیری، تجربه و تحصیلات عمل می‌کند. در واقع این نوع هوش به توانایی ذاتی فرد بستگی دارد. بنابراین اگر شخصی قادر به حل معما و پازل است یا هنگام روبرویی با مسائل، راه‌حل‌های خلاقانه ارائه می‌کند، دارای هوش سیال بالایی است».

برای شرکت‌کنندگان به‌طور همزمان روی یک صفحه، بین چهار تا هشت مورد نمایش داده شدند. پس از یک ثانیه به آنان شی دیگری نشان داده شد و از آنان پرسیدند که آیا در یک مکان خاص ظاهر شده است یا خیر. افراد با هوش سیال بالاتر در به خاطر سپردن مواردی که قبلا دیده بودند بهتر بودند با این حال، افراد با هوش سیال بالاتر در به خاطر سپردن محل مورد نظر بهتر نبودند.

پروفسور ادوارد آه، یکی از محققان این تحقیق گفت: تعداد چیزهایی که مردم می‌توانند به خاطر بسپارند با هوش سیال ارتباط قوی دارد و هر چه تعداد بیشتری به خاطر بسپارند، هوش بالاتری دارند.

 

منبع: آی هوش: نشانه‌ای از ضریب بالای هوش سیال