اثر موسیقی بر کارایی ذهن

اثر موسیقی بر کارایی ذهن

بررسی اثرات موسیقی بر روی ذهن از دید یک متخصص اعصاب و روان

دکتر امیررضا چمنی، روانپزشک و متخصص اعصاب و روان:

در بیماران روحی نوعی درهم ریختگی روحی و هیجانی وجود دارد به طوری که شنیدن موسیقی باعث نظم در هیجانات این بیماران شده و به آرامش آنها کمک می‌کند.

موسیقی قابلیت لمس جنبه‌های درونی‌تر انسان مانند احساسات و هیجانات را فراهم می‌کند و باعث خودآگاهی انسان نسبت به احساس خود می‌شود. همچنین در بیماران روحی باعث نظم در هیجانات و دستیابی به آرامش می‌شود.

شروع زندگی انسان همراه با شنیدن موسیقی است به طوری که جنین و نوزاد با شنیدن صدای تنفس و ضربان قلب مادر آرامش می‌گیرد و همچنین در طبیعت نیز انسان با نغمه‌های اطراف خود مانوس است.

این روانپزشک با تاکید بر تاثیر موسیقی بر هیپوفیز و حافظه اظهار داشت: موسیقی باعث ترشح اندروفین در بدن شده که نشاط و تسکین درد را به دنبال خواهد داشت و همچنین موجب بهبود کارایی مغز می‌شود.

موسیقی به دو شکل می‌تواند به بهبود وضع جسمی و روحی فرد کمک کند به طوری که در فرد شنونده باعث تحریک واکنش‌های عاطفی و ذهنی فرد می‌شود و در فرد نوازنده که خود نیز در ایجاد موسیقی فعال است،علاوه بر تحریک عواطف موجب تقویت ارتباط جسم و ذهن شده و به هماهنگی این ارتباط در بدن کمک می‌کند.

از آنجایی که نواختن موسیقی به صورت گروهی یا فردی انجام می‌شود و تاثیر آن نیز بر روح متفاوت است بنابراین تاثیر نواختن و یا شنیدن آن می‌تواند غمگین کننده، اضطراب آور یا نشاط بخش و آرام کننده باشد.

در موسیقی درمانی استفاده درست و به جا از موسیقی نشان دهنده هنر درمانگر است که بتواند متناسب با هیجان فرد موسیقی مناسب را پیشنهاد کند. برخی از آهنگها همچون برخی صداهای گوش خراش در طبیعت می‌توانند تاثیر مخربی داشته باشند و حتی موجب ایجاد غم و افسردگی در فرد شوند.انتخاب درست و به جای موسیقی می‌تواند تا حد زیادی در بهبود کارکرد مغز و افزایش نشاط افراد،کاهش خستگی و درد موثر باشد به طوری که در درمان بیماری‌های روحی و یا جسمی که منشا روحی دارند نیز به کار می‌رود.همچنین موسیقی در تقویت حافظه، یادگیری و درمان بعضی از اختلالات خواب نیز نقش مهمی دارد.

موسیقی با شل کردن عضلات در کسب آرامش به فرد کمک کرده و چون باعث دور کردن ذهن از افکار منفی می‌شود می‌تواند در درمان افسردگی و بیماری‌های دو قطبی روانی همچون (افسردگی – شیدایی) نیز نقش داشته باشد. استفاده مداوم از موسیقی مناسب می‌تواند اختلالات روحی کودکان همچون پرخاشگری را نیز بهبود بخشد.

این روانپزشک یکی دیگر از فواید موسیقی درمانی را در روش گروه درمانی دانست و افزود:در این روش گروهی از افراد که دارای مشکلات روحی هستند، تحت موسیقی درمانی قرار می‌گیرند و این افراد بعد از مدتی از گوشه‌گیری و انزوا خارج شده و روند اجتماعی شدن در آنان افزایش می‌یابد.

 

منبع: آی هوش: اثر موسیقی بر کارایی ذهن