بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی در کودکان

بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی در کودکان

کودکان را از چه سنی با زبان دوم آشنا کنیم؟

سن یادگیری زبان انگلیسی در کودکان برای شما هم تبدیل به یک چالش شده؟ شما هم مانند هر پدر و مادری رویای این را در سر دارید که کودک دلبندتان به چند زبان دنیا مسلط باشد؟ یا برای او آینده‌ای در جایگاه یک دیپلمات کاملاً مسلط به زبان‌های مختلف، در عرصه‌های بین‌المللی تصور کرده‌اید و حال، هراس از آن دارید که خدایی نکرده فرزندتان در جوامع بین‌الملل موقع صحبت کردن به مشکل بر بخورد؟ احتمالا با خواندن این چند خط ابری از رویاها بالای سرتان ایجاد شده و کودک هنرمندتان را در حال سخنرانی در مسابقه Grammy Award به تصویر می‌کشد و خب به هر حال تسلط او بر زبان در آن مراسم، چندتایی تقدیر و تشکر و اینکه «آفرین بر پدر و مادر این بچه با این فرزند با استعدادشان» هم نصیب شما خواهد شد. رویایی شیرینی است نه؟ این مسئله که کودکان مهارت‌های جدید را بسیار راحت‌تر و زودتر از سایرین یاد می‌گیرند به عنوان یک حقیقت برای همه پذیرفته شده است. اما به نظر شما چه سنی برای یادگیری یک زبان جدید مناسب‌تر است؟ خبر خوب این است که محققان طی مطالعاتی موفق شده‌اند، بهترین سن یادگیری یک زبان جدید را تخمین بزنند.

سن یادگیری زبان انگلیسی در کودکان، بهترین سن یادگیری زبان دوم در کودکان چه زمانی است؟
بهترین سن کودک برای یادگیری زبان انگلیسی همیشه دغدغه ای برای والدین بوده و هست. همه بر سر این موضوع، که هرچه کودک زودتر شروع به یادگیری زبان کند بهتر است با یکدیگر اتفاق نظر داریم. برخی محققان می‌گویند که مهارت‌های دستیابی به زبان دوم در سن ۶ یا ۷ سالگی یا قبل از آن به اوج خود می‌رسد. اما تمایل به یادگیری یک زبان جدید در نوجوانی حتی بیشتر هم هست. با این وجود، هر چه سن بالاتر می‌رود تسلط در حد زبان مادری بر یک زبان دوم، سخت‌تر خواهد شد. مطالعه‌ای جدید که توسط دانشگاه MIT در ایالات متحده آمریکا انجام شد، نشان می‌دهد که دوره‌ای بحرانی در طول زندگی هر فرد وجود دارد که پس از آن یادگیری یک مهارت جدید (به عنوان مثال یادگیری زبان دوم) سخت‌تر خواهد شد.

در ادامه تمام مواردی که باید در مورد آموزش زبان انگلیسی به کودکان، بدانید تا تصمیم آگاهانه‌ای بگیرید، با هم می‌بینیم.

جزئیات تحقیقات در مورد بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی، تاثیر سن در یادگیری زبان دوم
در این مطالعه، ۶۷۰ هزار نفر از ملیت‌ها و سنین مختلف ارزیابی شدند و مهارت آنها در یادگیری یک زبان جدید از لحاظ دستوری (گرامر) را تعیین شد.در این مطالعه دانشمندان یک امتحان گرامری زبان را به شرکت‌کنندگان دادند و قبل از اینکه از آن‌ها بخواهند جمله‌ها را از لحاظ گرامری تصحیح کنند، از آن‌ها در مورد اینکه از چه سنی شروع به یادگیری یک زبان جدید کرده‌اند و چه مدت زمانی را به این کار اختصاص داده‌اند و حالا چند سال دارند، سوالاتی پرسیده شد.

تقریباً ۲۴۶ هزار نفر از ۶۷۰ هزار شرکت‌کننده در این مطالعه اظهار داشتند که در محیطی بزرگ شده‌اند که تنها به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند. در ضمن، بقیه افراد حاضر، دو زبانه یا چند زبانه بودند. روسی، آلمانی، ترکی، فنلاندی و مجارستانی رایج‌ترین زبان‌های غیرانگلیسی در بین شرکت‌کنندگان بود. سپس آن‌هایی که زبان مادری‌شان انگلیسی بود، از فرآیند تحقیقات حذف شدند. کم سن و سال‌ترین افراد حاضر در این مطالعه، ۱۰ ساله بودند و اکثریت جامعه آماری در این تحقیقات، ۲۰ یا ۳۰ ساله بودند.

چرا باید از سن ۳ یا ۴ سالگی شروع به آموزش زبان به فرزندتان کنید؟
دوره‌ای بود که اگر شما به عنوان والدین، با این استدلال که «۳ سالگی سن مناسب یادگیری است» شروع به آموزش زبان دوم به فرزندتان می‌کردید ممکن بود برای دیگران غیرقابل تصور باشد که چطور یک کودک ۳ یا ۴ ساله می‌تواند به زبان دیگری هم صحبت کند، آن هم در سنی که هنوز بر زبان مادری خود آن‌طور هم که باید مسلط نیست! اینجا بود که همه شما را را به چشم یک فرد غیرطبیعی می‌دیدند. هرچند امروزه، یافته‌های ‎ محققان نشان می‌دهد که این موضوع کاملاً متفاوت است. توانایی ذاتی یادگیری در ۳ تا ۴ سال اول زندگی باعث می‌شود یادگیری زبان دوم بسیار آسان باشد.

مطالعاتی در دانشگاه هاروارد تأیید می‌کند که در صورت یادگیری زبان دوم در سنین پایین؛ خلاقیت، مهارت‌ تفکر انتقادی و انعطاف‌پذیری ذهن به طور قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند. محققان معتقدند که سه سال اول زندگی، یک دوره حیاتی در زندگی کودک است و در این دوره، پایه‌های نگرش، تفکر و یادگیری هر شخص بنا گذاشته می‌شود به این مفهوم که کودکان توانایی ذاتی یادگیری را در این سنین دارند.

بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی
طبق تحقیقات، یادگیری زبان دوم برای کودک به همان راحتی زبان اول یا زبان مادری او است. شاید برخی تصور کنند که این بار سنگینی را بر دوش یک کودک ۳ ساله می‌گذارد، اما اینطور نیست. توانایی ذاتی یادگیری در ۳ تا ۴ سال اول زندگی باعث می‌شود یادگیری زبان دوم بسیار آسان باشد.

مطالعات نشان داده است که ۵۰٪ توانایی ما برای یادگیری در ۴ سالگی و ۳۰٪ دیگر در سن ۸ سالگی ایجاد می‌شود. به همین دلیل است که توصیه می‌شود بچه‌های سه ساله برای یادگیری زبان دوم تشویق شوند.

۱۱ تا ۱۳ سالگی، بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی در کودکان
طی مطالعاتی که بر روی ۱۷ هزار کودک انگلیسی زبانی که فرانسوی می‌آموختند، نشان داده کودکانی که از یازده سالگی شروع به یادگیری کرده‌اند، در مقایسه با افرادی که از حدود هشت سالگی شروع به آموختن زبان کرده‌اند، در آزمون‌ها بهتر عمل می‌کنند. یکی از دلایل این موضوع این است که کودکان در این سنین یادگیری را جدی‌تر می‌گیرند و تمایل بیشتری به انجام این کار دارند.

همچنین مشخص شده که نوجوانانی که قبل از ۱۵ سالگی زبان دوم را یاد می‌گیرند، راحت‌تر بر آن مسلط شده و می‌توانند مانند یک فرد بومی آن کشور، صحبت کنند.

بهترین سن برای یادگیری زبان انگلیسی در کودکان
از طرف دیگر، نوجوانانی که بیش از ۱۵ سال دارند و همچنین بزرگسالان، در یادگیری یک زبان جدید نسبت به افراد کم سن و سال‌تر، عملکرد پایین‌تری دارند. دلیل این امر این است که کودکان محدودیت‌های تجربی و شناختی ندارند و این مسئله شرایط را برای یادگیری سریع‌تر فراهم می‌کند.

قبل از ۱۸ سالگی یک زبان جدید بیاموزید
اگرچه پس از ۱۸ سالگی، ممکن است کسی نتواند یک زبان جدید را در سطح زبان مادری خود یاد گیرد اما هنوز هم می‌تواند سرعت بالایی در کسب این مهارت داشته باشد.جاش تننباوم، یکی از محققان و از استاد دانشگاه MIT علوم مغز و شناختی، می‌گوید: «تعیین دقیق اینکه آیا این یک موضوع بیولوژیکی است یا فرهنگی/ اجتماعی، کار دشواری است.در جوامع اروپایی و امریکایی، معمولاً فرد بعد از ۱۷ یا ۱۸ سالگی خانه را ترک می‌کند و مشغول یک کار تمام وقت می‌شود یا برای شغل آینده‌اش تخصص کسب می‌کند.تمام این عوامل می‌تواند در پروسه یادگیری افراد تاثیرگذار باشند.»

توجه داشته باشید که گرچه چالش یادگیری یک زبان جدید برای یک بزرگسال می‌تواند سخت‌تر باشد، اما غیرممکن نیست. با توجه به مواردی که به آن اشاره شد، تحقیقات نشان دادند که بهترین سن یادگیری یک زبان جدید، به عنوان مثال یادگیری زبان انگلیسی تا پیش از ۱۰ سالگی است. والدین در این راه نیازمند راهنمایی و یاری متخصیص هستند چرا که آموزش زبان به کودکان با آموزش زبان به بزرگسالان کاملاً متفاوت بوده و متدها و روش‌های خاص خود را می‌طلبد.

«اختلاط کد» افراد دو زبانه
معمولاً کودکانی که دو زبان را یاد می‌گیرند، کلماتی از یک زبان را با زبان دیگر مخلوط ‌می‌کنند. به این کار «تغییر کد» یا «اختلاط کد» می‌گویند. البته موضوع نگران‌کننده نیست و تمام کسانی که با دو زبان درگیر می‌شوند با این مسئله مواجه‌ هستند. البته ممکن است با نظریاتی مواجه شوید که تغییر کد را نهی می‌کنند و آن را مانعی برای پیشرفت زبان کودکان می‌دانند. اما همه افراد دو زبانه (صرف نظر از سن) هر از گاهی با تغییر کد یا اختلاط کد مواجه می‌شوند، که به معنی اختلال زبانی یا سردرگمی نیست.

برای کودکانی که در سنین پایین شروع به یادگیری می‌کنند با رسیدن به سن چهار سالگی بهتر متوجه می‌شوند که در کدام موقعیت از کدام زبان استفاده کنند. همچنین می توانید از آن‌ها این انتظار را داشته باشید که واژگان کافی در زبان مادری و زبان دوم خود را توسعه داده و به جای تعویض کد، برای ادامه مکالمه در یک زبان تلاش کنند. پس جای هیچگونه نگرانی نیست.

آموزش زبان دوم به کودکان
اگرچه تحقیقات درباره سن مناسب برای یادگیری زبان هنوز تناقضات زیادی دارد و با قاطعیت به یک نتیجه واحد نرسیده، اما می‌توانید این فرصت را به کودک خود را دهید تا در هر زمان که مایل بود زبان دوم را یاد بگیرد و خودش را به شما ثابت کند.

این شمایید که تلاش‌های فرزندتان برای یادگیری و دست و پنجه نرم کردن با یادگیری زبان را می‌بینید و بهتر از هر متخصصی تشخیص خواهید داد چه چیزی برای فرزند شما مناسب‌تر است و این شما هستید که بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی در کودکان را انتخاب می‌کنید.

 

منبع: آی هوش: بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی در کودکان