راه‌های کاربردی برای تقویت قوه‌ تفکر

راه‌های کاربردی برای تقویت قوه‌ تفکر

مغزتان را با کتاب‌خواندن زنده و فعال نگه دارید…

هر انسانی با توانایی‌ها و قابلیت‌های ذهنی مخصوص به خودش به دنیا می‌آید اما این مغز چنان حیرت‌انگیز است که اگر تحت آموزش و تمرین قرار بگیرد از آنی که بوده و هست، بهتر می‌شود.

مغز انسان عضو عجیب و خارق‌العاده‌ای است. هر انسانی با توانایی‌ها و قابلیت‌های ذهنی مخصوص به خودش به دنیا می‌آید اما این مغز چنان حیرت‌انگیز است که اگر تحت آموزش و تمرین قرار بگیرد از آنی که بوده و هست، بهتر می‌شود.

یکی از ابعادی که در مغز قابلیت رشد دارد، قدرت تفکر است؛ آن هم تفکری والا، منعطف و سریع که در هر موقعیتی کارگشا باشد. برای رشد قوه اندیشه، پیشنهادی‌های مختلفی وجود دارد، مثل تمرین سکوت و تمرکز که به آن مدیتیشن گفته می‌شود. کتاب‌خواندن نیز راه خوبی است چون ضمن بالابردن سطح دانش و آگاهی، ما را با دنیا و دیدگاه‌های جدید آشنا می‌کند که به نوبه خود بر قدرت تفکرمان اثر می‌گذارد.

تحرک‌داشتن، ‌ورزش‌کردن، خوردن غذاهای سالم، گوش‌دادن به موسیقی‌های پرمغز و شعرخوانی نیز برای ما که ملتی با ادبیاتی غنی هستیم، پیشنهادهای مفیدی است.

برای پرورش قدرت تفکر، همه ما گاهی به انجام رفتارهای متفاوت نیاز داریم. مثلا چند روزی در هفته یا چند دقیقه‌ای در روز خودکار به دست بگیریم و با دست مخالف نوشتن را تمرین کنیم یا اینکه خواندن کتاب با موضوعی را آغاز کنیم که تا به حال به آن تمایلی نداشته‌ایم. این قبیل کارها تفکر ما را به حرکت درمی‌آورد و درهایی از دنیای جدید به رویمان می‌گشاید که تا به حال از آنها غافل بوده‌ایم.

 

منبع: آی هوش: راه‌های کاربردی برای تقویت قوه‌ تفکر